menu
Logo BIP
  • Odwiedziło nas: 32476 osób
  • Do końca roku: 160 dni
  • Do wakacji: -27 dni
Czwartek, 2014-07-24
Imieniny:
Kingi, Krystyna

NAUKA GŁOSKOWANIA W PRZEDSZKOLU-RADY DLA RODZICÓW

Jesteś tu: » GPP ZEBRZYDOWICE » DLA RODZICÓW » NAUKA GŁOSKOWANIA W PRZEDSZKOLU-RADY DLA RODZICÓW

NAUKA GŁOSKOWANIA W PRZEDSZKOLU-RADY DLA RODZICÓW

 


Czytanie jest podstawową umiejętnością dziecka, potrzebną mu do poznawania świata, osiągania sukcesów w szkole. Gotowość do czytania kształtuje się od początku życia. Właściwa stymulacja procesów poznawczych to podstawa sukcesu. Temu służą wszystkie działania ogólnorozwojowe proponowane w przedszkolu.

Nauczyciele uczą dzieci podziału na głoski tylko wyrazów o prostej budowie fonetycznej, wyrazów, których zapis jest zgodny z wymową.


Podaje przykłady:

mama – m- a-m-a

zamek – z-a-m-e-k

kot – k-o-t

 

Poniżej przedstawię kilka prostych rad, jak Państwo mogą uczyć swoje dzieci w domu.


Na początek małe przypomnienie.
Analiza to podział wyrazu na głoski.
Synteza to składanie podawanych głosek w wyrazową całość.
Litera - znak graficzny głoski, czyli to, co widzimy i piszemy
Głoska - dźwięk, który wymawiamy i słyszymy.
Głoska może być zapisana za pomocą jednej, lub dwóch, czy nawet trzech liter.

 

 

JAK ĆWICZYĆ GŁOSKOWANIE Z DZIECKIEM?

 

Początkowo ustalamy z dzieckiem pierwszą bądź ostatnią głoskę w danym słowie


np. „ Jaką głoskę słychać na początku słowa: dom?”(d)

Jaką głoskę słychać na końcu słowa: dom?”(m)


Następnie głoskuje dorosły (U-l-a), a dziecko musi odgadnąć o jakie słowo chodzi (Ula)

np. „Zgadnij, co powiedziałam: l-a-s?” (las)


Jeżeli dziecko opanuje tę czynność, może samodzielnie głoskować słowa

np. „Jakie głoski słychać w słowie: las?” (l-a-s)

 



Należy przy tym pamiętać aby:

- zaczynać głosowanie od krótkich słów ( ul, do, pa) stopniowo wydłużając je o kolejne głoski (Ala, kura, krowa itp.);

- głoskować słowa o prostej budowie tzn. takie których wymowa jest zgodna z pisownią (bez „dz” „cz” „sz”„ą” „ę” „ś” „ć” „ż” „ń”);

- głoski wymawiać krótko i wyraźnie ( „t” „m” „d” „p” a nie „ty” „my” „dy” „py”)

- traktować głosowanie jak fajną zabawę, a nie męczącą pracę

- zawsze chwalić postępy dziecka


 

Przykładowe słowa do ćwiczeń w domu:

3-głoskowe: Ola, Ala, Ula, osa, nos, oko, kot, but, tor, dym, rym, sok, dom, ule, gil,

4-głoskowe: kura, kula, tort, lala, tama, buty, rura, noga, nuta, sowa, ława, Lila, Lola, płot, tory, smok,

5-głoskowe: krowa, głowa, kotek, motek, ekran, sosna, banan, baran, torba, domek, Romek, Tomek.

 

Sponsorzy nagród w konkursie "Szkolnastrona Roku 2012"

Mentor YDP Entelo